Totalt antall sidevisninger

lørdag 18. desember 2010

Krumkaker!

Må jo lissom ha litt hjemmebakte julekaker da... og valget blir da selvsagt mamma`s gode krumkaker....
Stekte 32 stk, og de blir delt likt mellom meg og min far... han er lissom vant med å få dem.. synes det er viktig at tradisjonen blir fulgt mest mulig..

Til denne porsjonen:
2 egg
-
hvetemel
smeltet margarin
sukker
(like mye som 2 egg med skall veier! I dag ble det vel 132 gram)
-
kardemomme etter smak (ca 3 ts for min del)
-
spe ut med kaldt vann til røren blir tynn nok!
Krumkaker skal være tyyyynne! mine ble ca 8-10g.

Og har du stooooor familie, eller har lyst til å lage en svær haug: ta flere egg! du veier jo det andre uansett.

Skrevet fra ca 1952-1959
Før det er nok fra husholdningskolen, ikke datert. (1951-52? 15år i 1951)

Denne skrevne kake/kokeboken er et meget kjært minne!! (eh, JEG har selvsagt satt mitt preg på den i min barndom.. MEN det har jo også sin sjarm... )
Morsomt å lese ORDENSREGLENE først i boka...
Nr 3: Gå stille på kjøkkenet, bruk lette sko!
4. Snakk ikke unådig under arbeide
Spikker fliser, regner ut strømprisen!

Fyrstekake med eplefyll var den første..
medisterkaker, karamell av råmelk,sellerisuppe, leverpostei, okserull, kneipskonrokker, fikenkake, gresskar, rispudding, biff stroganoff, pleskner

Ha en god kveld!
klem

1 kommentar:

  1. Krumkaker er så godt!:)
    Håper noen i familien har laget det til oss i år også, blir ikke jul uten;)

    Ha en finfin søndag:)

    SvarSlett

Ille koslig hvis du legger igjen en hilsning til meg..