Totalt antall sidevisninger

fredag 18. mars 2011

Mye god mat i Vietnam!

Å gåttabanen som jeg sov godt i natt!! La meg vel 18.15 i går, og sov til 07.15 i dag.. borte bra, men senga mi best!! Kroppen føles mørbanka enda.. Men det er vel pågrunn av flyturen tenker jeg.. god plass, men lenge... og det var tøft og dra på natta hjem. Flyturen bort var jo på dagen.

Tok som sagt endel bilder av maten jeg spiste.. (snål vane jeg har... )

Dette var mitt første måltid. En "kjele" med ris, reker, kylling og ris. Fiskesausen nuroc mam. (med noen tødler her og der) Litt sterk, men ok smak. Ble servert til mye, hvis det ikke var chillisaus.
under 25 kr.

og så var det denne artige saken da!! kaffen var veldig god altså. Fikk denne "trakteren flere steder. Koppen ble sånn ca halvfull av sterk kaffe, men ikke så sterk som esspresso. OG dere gjetter kanskje nå at en sånn ble med hjem.. jepp - RIKTIG!

Her var det svinekjøtt i sur søt saus. og masse grønnsaker og ris. Ananas var det vel også oppi her. De var veldig flinke å bruke grønnsaker der. Brekkbønner fikk jeg flere steder. Man blir jo selvsagt "advart" mot å spise kalde grønnsaker, salater osv når man er i syden, men er det noe jeg  driter i, så er det vel sånne råd... magan min tåler det meste av salater og isklumper!

Stekt barracuda. Litt tørr, men krydderet oppå var godt. Her skulle jeg ha bestilt grønnsaker ved siden av, det glemte jeg.

Fisk i curry. Godt, ikke sånn kjempesterk den gule curryen. Men veldig greit med noe mild ris ved siden av.

Stekt brasse med fløtesaus og god potetmos. Denne var veldig saftig og god. Hel kokosnøtt til å drikke. Godt, men ikke noe jeg drakk mye av.

Veldig enkelt i dag, nudler med kylling.

Pho med svin. Denne nuddelsuppa er nasjonalretten her i Vietnam. Man kan også få med okse, fisk eller kylling Veldig god og kraftig smak. Kokt lenge på kraft. Mettendes.

Hot pot sveet and sour fish. Her er det en suppe i midten, Og når den koker, så tar servitøren alt dette oppi suppa. Gass eller noe sånt i bunnen. Fremdeles bare 20-25 kr for middagen!! Hva hadde det blitt her i Norge? 300?

ps her var det 2 oppmerksomme servitører som vimsa rundt meg for å sjekke når denne var ferdig. Jeg la merke til at de var flere på jobb her enn i Norge, og servicen var på topp de fleste steder jeg spiste! Om de ikke var superbra i engelsk, så gjorde ikke det noe i det hele tatt så lenge de var så hyggelige og blide!

Bevis på at denne kaffesaken var i bruk!!

Friterte kongereker til forrett dyppet i chillisaus.
Mixed grillspyd av okse, kylling, svin og fisk. OG de minste bakte poteten jeg noensinne har sett!!! Men maten var god den..

Dette er japansk mat. kylling terriaki. God mat. Men det rare greiene i de små skålene tok jeg ikke sjansen på.. bortsett fra salaten og risen. I den svarte boksen var det smakløs grønnsakssuppe. Fikk det flere steder forresta. ps begynner å få dreisen på spisepinnene!!

Måtte bli pixxa en dag også... og advocado milkshake i bakgrunnen. Her er advocado en frukt forresta. Det er jo mer passende. ps pizzaen var faktisk den dyreste maten jeg spiste her! CA 40kr. Rådyrt altså!! fruktshakene lå på ca 12-14 kr. Kom meg gjennom de fleste.. hihihihi

Nudler med reker og fisk. ps spiste HELE måltiden kun med spisepinner! da var jeg stolt da! siste måltiden i Vietnam. hm. spiste igrunn mye fisk her..

På restauranter innimellom serverte de krokodille og skillpadde, men det spiste jeg ikke. Hadde lyst til å prøve krokodille et sted, men de hadde ikke den dagen. Noen steder i Mekong deltaet og i landsbyene spiser de rotter, hunder og katter, men dette står selvsagt ikke på menyen på turiststedene. Jeg tok ikke sjansen på gatematen, men sikkert mye god pho suppe og sånn der. Jeg liker å sitte godt på en stol, ikke de bittesmå plastkrakkene på et fortau med trafikken 1 meter unna... Men vi fikk beskjed om at rundt markedet i Saigon hadde den beste maten, og vi skulle gå dit hvor det var mange mopeder rundt og der de hadde store kjeler med mat. Fikk jo noen tips av Apollo på bussen ut + at jeg leste Lonely Planet sin bok (piratkopi selvsagt) opp og ned og baklengs. Det var en utrolig god og detaljert bok forresta. Engelsk, men det gikk jo helt greit.
hehehe- merklig, men når jeg er på ferie, så begynner jeg etterhvert og prate med meg selv på engelsk til og med, for jeg er jo så vant med å prate det "ute" !

Møtte på mange turister fra andre land, ikke så mange fra Skandinavia igrunn. Vi er vel litt trege med å ha oppdaget dette reisemålet..
Australia, Russland, Tyskland, Italia, UK, Spania, Polen, Kina, Japan...

Nei, nå må jeg komme meg hjem til min far.. Ringt`n med engang i går, og han hadde det bra. Jeg har nemlig ikke hatt dekning på telefonen i det hele tatt. (kun når jeg mellomlanda i Bankok) Fetteren min har jo besøkt`n og handla mat for ham..

Drøm dere bort til all den gode maten jenter!! Får kanskje gå til innkjøp av noen nudler, slik at jeg kan teste spisepinnene og suppebollen min... shoppingresultatet kommer snart.. bare tøyet tørker...

3 kommentarer:

  1. Velkommen hjem! Moro med disse bildene. Det er nok det nærmeste jeg kommer en Vietnam-opplevelse.

    Og du, nå er tippeligaen sparket i gang :)

    God helg!

    SvarSlett
  2. Så herlig det ser ut som om du har hatt det :D
    Har aldri vært i Vietnam selv, men hørtes ut som et fint reisemål :)

    Morsomt å lese når du har tatt så mange bilder, for da får en et godt bilde (bokstavelig talt) av hvordan du har hatt det :D

    Så blir det spennende å se hvordan det går i tippeligaen i år da. Heier på Rosenborg jeg da ;)

    SvarSlett
  3. Heisann Unn Toril
    Så koslig med hilsen hos meg! Har du egen blogg?
    Og ja, teller timene til de rød og hvite skal på banen til mandag...(50t til!) Kjenner flere RBK fans, så skal heie sånn i det skjulte på dere også da vet du!!
    Klem fra Ann-Kristin

    SvarSlett

Ille koslig hvis du legger igjen en hilsning til meg..