Totalt antall sidevisninger

torsdag 17. mars 2011

Tilbake fra herlige Vietnam!!

I dag kom jeg tilbake fra en nydelig ferie altså! Har hatt det kjempefint! Sol, myyye god mat, loffing, opplevelser, historie, Og sist men ikke minst - lysten til å utforske mer av ASIA!

Hue er vel ikke helt med enda, men skal prøve å fortelle endel.. (kommer antagelig til å sovne ekstremt tidlig i dag, 6t forskjell i tid.. er jo lissom snart leggetid der nede nå.. og sov jo ikke akkuratt mye på flyet.. )

Jeg kom til Ho Chi Minh City - (altså gamle Saigon, de bytta navn i 1975, men navnet går igjen veldig mye alikevel.) onsdag 2.mars i 11 tida. INGENTING kunne forbrede meg på det trafikkkaoset som møtte meg (Apollo bussen kjørte meg til det første uspesifiserte hotellet, som ikke akuratt var minneverdig..) Det sies at det er 4-5 MILLIONER mopeder i HCMC. Og jeg møtte nok på halvparten av dem. Hemligheten over å overhodet kunne komme seg over gata, er å gå i MUSESKRITT over, innimellom mopedene (og noen biler) Hvis du løper (som dog er ganske frsitendes når 30 stk pluttselig kommer i mot en..) blir de forvirret, og ulykker kan skje. Så GÅ SAKTE så vurderer de om de skal kjøre foran eller bak deg. Jeg kom veldig fort inn i det. Utrolig nok. Eller så kan man bli ståendes.

Kunne ha zooma inn bedre her, men dere ser gjengen der borte. (trafikklys noen steder)

Onsdag brukte jeg til å gjøre meg litt kjent.. (+ sove...)
Torsdag var den store sightsingdagen på 2 bein.. 34000 skritt!! Starta tidlig på morgenen, så kl 08.30 var jeg på plass på bymuseumet, og deretter gikk og gikk og gikk jeg... Notre Dame kirken, Posthuset, War museumet.. Det var en utrolig sterk opplevelse. Ord kan nesten ikke beskrive alle de bildene fordelt over 3 etasjer. (Tatt av journalister som flere av dem ble drept også)
Bilder av ofre etter napalm bombinga..
Bør ikke si mer...

Flere av disse artige trærne her!
Posthuset. Dere skulle hørt "kaklinga" som var her inne!! en haug skoleunger skulle sende hvert sitt brev! De får visst et spesilet stempel på eller noe sånt.
Mye reklameskilter her i HCMC! Men veldig kjektå ha noen holdepunkter i skyskrapere når man skal finne rett gate! Her går jeg ned mot bacpackerstrøket f.eks. (der jeg ble plassert, men det er mye liv der..)
Det er utrolig mange kaffeshops i byen! Og jeg var innom .. Men det ble ikke kake hver dag altså! Men denne var ille god.. kaffesmak, og noe fromasj.. og med appelsinkaffe ved siden av var det vel. :-)

Vel.. Jeg følte jeg måtte komme meg vek fra all trafikken og lydene (tut tut!!) - så jeg bestilte meg bussbilett, og fredag bar det ut til kysten  og sol! Tok vel 6t å kjøre til Phan Thiet - eller Mui Ne beach egentlig. (Apollo har hoteller her)

Det blåser dessverre endel her, men regner veldig lite her på kysten i forhold til resten av landet. (kjøligere i nord)
 Fant med et koslig hotell/bungalover i strandkanten :-) Spurte på 3-4 forskjellige steder først, men fullbooka. Jeg måtte bytte rom 3 ganger på 8 dager, men heller det enn å skifte hotell, det er mer pes.

Det første rommet mitt.
Ikke vond denne utsikten her vel??? Hadde havutsikt halvparten av dagene. Men bølgene bråket noe sinnsykt, så det var faktisk bedre å¨ha mot bassenget...
Jeg bodde i andre etasjen altså.

Vil vel ikke skryte på meg å ha opplevd så mye her i Mui Ne i 8 dager, ANNET EN MASSE GOD MAT OG SOL!!  (Bølgebilder kommer i et annet innlegg... prøvde å finne et "kodak moment" nemlig... hihihihihi)

Jo foresten, tok en LOKALBUSS inn til selve Phan Thiet 15 km, ikke mye spennede, men fint å oppleve en by som ikke er tilrettelagt for turister! Jeg har fått et helt annet perspektiv på ordet OVERFYLTE GAMLE BUSSER i løpet av ferien.. bør vel ikke si me.. viktig å komme TETT PÅ lokalbefolkningen vet dere... blande seg inn!!
Motsatt retning ligger Mui Ne fiskehavn.
Disse baljene med fiskeutstyr drar de etter båtene, og setter ut garn fra dem. Mye hardt arbeid altså..
Phan Thiet lager forresta 16-17 MILLIONER liter fiskesaus i året, denne sausen er viktig i maten i Vietnam.

Lørdag satte jeg meg på bussen igjen, ca 6-7t. (hvis dere tror at bussbiletten var svindyr.. neida! den store sum av ca 42 kr! )


Målet med Dalat var egentlig bare å kome til fjellene, og å kjøre denne taubanen.. Mye kjøligere her enn ved kysten/sør. 
Og som mange av dere vet, så har jeg jo ikke høydeskrekk... 2,3km var denne banen her. + tilbake igjen.
ps våget meg på å ta et par mopedtaxier her i denne byen.. avstandene mellom det jeg skulle se var så store, og jeg hadde ikke så mye tid.
Crazy house i Dalat..
Et merkelig hus altså... kunne overnatte der også...


Søndag morgen satte je gmeg på bussen igjen, i 8t! og dro tilbake til HCMC .... Følte jeg ikke ble helt ferdig med byen lissom... rusla rundt, uten det "jaget" over å MÅ SE alt... og så var det mye bedre å komme tilbake til en by man var kjent i! (og så savna jeg allle de kaffebarene!!)

Tirsdag hadde jeg meldtmeg på tur til Mekong deltaet. 3t å kjøre ut dit, + båtur og sigtsing rundt. Mange fattige bor her i blikkskur, de prøver å få solgt forskjellige ting de lager selv eller dyrker. Mange har fått bedre råd her, hvis de greier å få kjøpt opp landområder. Mye risproduskson her, og masse god frukt!


Rispapir blir brukt til vårruller bl.annet. De steker veldig tynne, og så tørkes de i sola. Bløtes igjen og så har de fisk, kjøtt, grønnsaker i dem.


På det øverste bldet, så er det honningtesmaking, og det nederste her sitter ei jente å pakker inn karameller i rask tempo! Tar de i rispapir først, for en ekstra smak. (skal spises)

..... tenker vi sier det er nok for i dag.. er jo et hav av bilder å bla seg igjennom!!
Onsdag gikk jo flyet kl 21 på kvelden.. = lang tid å vente... sekken var full, og lommeboka slunken på dong.. 

Har tatt bilder av endel av maten jeg spiste + shoppinga nemlig... Nå er det snart nattatid for Ann-Kristin nemlig.... Burde vel holde meg oppe litt til, men...

2 kommentarer:

  1. FOR en fantastisk opplevelse du har hatt! Det ser jo bare eventyrlig ut! Flotte bilder, jeg lever meg helt inn i det! Hvor frister det deg å reise nå?
    Klem

    SvarSlett
  2. Så morsomt at jeg frister deg!! Neste tur... INDIA har nok blitt et mål... Snakket faktisk med ei norsk jente som dro ALENE rundt iIndia nettopp i 4 uker, og det gikk kjempebraog var en opplevelse. Deretter flata ho ut på stranda i Thailand i 3 uker for å samle nye krefter før ho dro nå til Vietnam. Ho fortsatte nordover. (Vi har jo bare 15 dager visum, deretter må man søke. Så skulle ho sørover igjen gjennom Laos og Kambodsja, og mulig neste stopp ble Afrika... Et halvt år på loffen, det hadde vært noe...

    Det kommer flere bilder altså! Som du skjønner, så liker jeg å se noe annet enn de vanlige turistgatene, Kommer nok til å ha et annet syn på ting derfra nå! Sjekke om risen kommer fra Mekong kanskje!! Og følge ekstra med hvis det skjer noe der nede.

    Tenkte jeg skulle holde ut til kl 19 før jeg stuper opp i min deilige myke seng, men....

    SvarSlett

Ille koslig hvis du legger igjen en hilsning til meg..