Totalt antall sidevisninger

fredag 29. juli 2011

Drammen 25-27.juli + litt Oslo

Og så får jeg se å klødre ned resten av ferien min.. migrenen slo til i går ettermiddag, og hue er ikke helt på plass enda.. Men har omtrent nå sovet 24t mer eller mindre, så det begynner å lysne :-)

Jeg ankom Drammen rundt 15 tida altså. Fant hotellet mitt (Rica Park Hotell)
Begynte å ta bilde over bybrua mot Bragernes. Buss/tog stopper jo på Samsø siden, og der er det ikke så veldig mye spennede, men det hjelper der også. Kriblet veldig om jeg ville kjenne meg igjen! Har riktig nok sjekket web kameraene i avisa, så jeg hadde jo jukset litt..
Sulten, jeg... og er det ei som har MATVETT så er det meg! kyllingwraps på torget ble det. (119 kr for lunsjretter med kaffe er jo ikke å forakte heller!)  Etterhvert så satte det seg et eldre ektepar vedsiden av meg, det begynte å bli fullt rundtomkring. Og siden jeg ikke hadde fått  med meg nyhetene siden morgenen, så visste jeg jo ikke om det minnetoget som skulle gå i mange byer og  tettsteder kl 18. Så jeg skrævla med dem frem til vi skulle gå. (kaffe - sjokoladekake...)  Drammenserne i nærheten trodde det aldri hadde møtt opp så mange mennesker der før, selv ikke på 17.mai. Det ble tippet 15-20000 mennesker. De var blitt oppfordret til å ikke ha fakler, bare blomster, men ikke alle fulgte det rådet selvsagt. Jeg rakk ikke kjøpe meg noe.
(bildene skulle vært stokket om)
 En sterk opplevelse, ingen tvil om det! åh, gud som jeg var stolt over å bo i Norge den dagen! Sammen er vi sterke!
Gikk ned på torget dagen etter... Mange barn la på blomster og bamser også.. Tror det er viktig å la dem ta del i alt dette fæle som skjedde også, de får det med seg..

Sukk... Litt av en start på ferien min kan man si.. men sånn er det bare noen ganger. Jeg starta vandringa mi i 09 tida på morra`n altså - ingen grunn til å vente.. utrolig fredelig så tidlig! Grønnsak og frukthandlerne + blomsterkioskene pakket ut varene sine. Dette kan jeg huske fra 70 og 80 tallet.. liv og røre på torget! ikke så fullt her nå, men endel. Lunsjen var ei kurv med bringebær!
Bragernes kirke i bakgrunnen av torget.
...jeg er ikke sikker, men... fikk gode vibrasjoner (???) av dette huset til venstre... spurte ei eldre dame om hvor den gamle poltistasjonen lå før, og fant frem til denne gata.. kan stemme med antall skumle veier vi måtte passere da vi kom opp fra poltistasjonen  igrunn også (tinghuset i dag - den hvite bygningen i bakgrunnen) Mulig det er feil... husker jo ikke addressa. og jeg har fått vite at huset hennes uansett er revet, så det må være et bygg fra midten av 80 tallet. Men gårsrommet passet lissom inn i hodet mitt.. eller så var det bare at minnene mine tok overhånd.. føte meg mye roligere når jeg gikk videre hvertfall... og dama jeg snakka med kunne huske en lekeplass i nærheten, når jeg fortalte ho mer om grunnen min.. (jeg fikk jo beskjed av mamma om å spørre etter poltistasjonen hvis jeg rotet meg bort, og det gjorde jeg en gang,)

De har laget til en lang strandpromenade her inn mot byen, blitt ille fint synes jeg. møtte mange joggere, ikke like fristandes!! :-)
Aas bryggerier.
Hadde igrunn glemt gågata, jeg..
25kr for bringebæra altså :-)
Og her har vi mitt barndoms TØFFETOG!! og jeg entret toget selvsagt. 10 kr pr person. Jadda, det var mange vokse med også, riktig nok med en liten pjokk eller tuppeline ved siden av seg.. men pytt... Kjørte gågata frem og tilbake. 
Tøffetoget er visst fra 1972, like gammelt som meg . Det kan kjøre i 4t før det må lades opp. Det stod i byjubileumsavisa altså - Drammen er jo 200 år i år. 
Her er hotellresepsonen. Satte meg ned her for å lese dagens lokalavis jeg hadde kjøpt, spise resten av bringebæra,  og så var det gratis kaffe og kjeks... Må jo være litt sosial også, ikke sant?? hehehe
Spiste her på kvelden.
Tapas! Ser ut som det er ille mye kanskje, men det er jo ikke mye oppi hver :-( 3 små kyllingbiter, 3-4 kjøttboller, spkeskinke og ost, ovnstekte poteter, + en ting til. oliven, majones og dressing på toppen. loff. Koste meg hvertfall !

Dro videre til Gardemoen/Oslo onsdag 27.juli altså. Gikk rundt i Oslo fra 11-14 ca. Hadde jo med meg tung ryggsekk, så det holdt.
Virkligheta innhenter meg brått her.. uttafor domkirken..
Hørte eller leste at ordføreren skal samle sammen blomstene og lage kompost av dem, og så bevare jorden eller noe sånt, +  samle bamser og brev til et minne sted, og det er jo en fin tanke. Lurer på om resten av Norge skal gjøre det samme? Eller alt i Oslo?
Uttafor stortinget.
Regjeringskvartalet.

Spiste lunsj på hard rock cafe før jeg vendte nesa hjemmover med bussen. (bombetrusselen på Oslo S var riktignok avblåst på den tida, men følte det greiest å ta bussen.. akkuratt som det var noe særlig tryggere..
ps fikk kjøpt meg =Oslo av en sliten hyggelig person.. FANT faktisk ikke bladet i Drammen... kanskje de var utsolgt på slutta av måneden? Rart jeg ikke skulle sett en eneste siden jeg vandra rundt hele tiden. Til og med ved jernbanen tok jeg meg en ekstra titt.. jajaja..

Ha en fin helg alle sammen.. ser ikke direkte frem til å begynne på jobb til mandag, men sånn er det jo bare...

1 kommentar:

  1. Hei.

    Mange nye innlegg hos deg i det siste. Hendelsen var uhyggelig. Kan nesten ikke fatte at det har skjedd i lille Norge.

    Vi kom fra DK i går (dro dagen etter Brannkampen) og har fått bra med nyheter derfra, men å komme hjem til norske aviser var litt spesielt. Får det lissom litt nærmere på kroppen.

    Du fikk den en fin tur til Trøndelagen da. Nå skal vi slå Viking. Håper på en revansje etter ufortjent tap mot de hjemme.

    Ha en fin helg.

    Klem Mona C

    SvarSlett

Ille koslig hvis du legger igjen en hilsning til meg..