Totalt antall sidevisninger

lørdag 10. desember 2011

Julebaksten er unnagjort!

Både krummkaker og "berlinerkranser" ligger nå pent i sine kakebokser! Starta kl 8 i dag morres, og ferdig nå 10.30. Med Susan Boyle og Eclipse surrandes i bakgrunn (+ den lite sjarmerende vaskemaskinen)

Ikke bare berlinerKRANSER oppi den boksen da.. varierte litt, jeg, så det ble kuler og stenger også. Smaken er den samme!! mamma`s oppskrifter selvsagt :-)

Kan jo forresten slenge dem inn her !!

KRUMMKAKER:
ANTALL ØNSKEDE EGG VEIES (JEG BRUKTE 2)
LIKE MYE HVETEMEL, SUKKER OG MARGARIN SOM EGGENE VEIER. 
KARDEMOMME ETTER SMAK
SPE PÅ MED VANN TIL RØRA BLIR PASSE TYNN
DE SKAL VÆRE TYYYYYNNE! CA 10 g 

BERLINERKRANSER:
1 HARDKOKT EGG
1 EGG
60g SUKKER
200g HVETEMEL
125g MARGARIN

Bruk kun eggeplommen av det kokte egget,
+ plommen av det rå egget.
vispes/røres godt sammen med sukkeret
Smelt smøret, og avkjøl. bruk kun det klare smøret, la saltet ligge igjen.
Blandes i sammen med melet.
Bruk sleiv, ikke maskin!! 


Avkjøles i kjøleskap.


Lag kranser,dypp dem i eggehvitte + perlesukker


stekes på ca 180 grader, i ca 15-20 min

Har forresta helt glemt å vise dere MIN julekalender.. i år som i fjor og året før der, osv...
Nemlig:
2 til oss hver. I går vant katten 20 kr. Jammen bra HAN bidrar litt til husholdninga også!! hehehe - eller synes dere han fortjener en ekstra god kattematboks for premien sin??? 









 

3 kommentarer:

  1. Her var det masse godt til julekaffen! Hadde jeg vært nærmere, så skulle jeg banket på døra di! Kanskje det hadde blitt en kopp kaffe? :)

    Her er det en kombinasjon av vasking, baking og strikking/kos som står på timeplanen. Ja dvs. dagens rundvask er unnagjort. Rundstykkene står til avkjøling. Nå blir det Suksess-terte i ovnen mens jeg lager en deig som skal bli kanelsnurrer, skoleboller og boller :)Kjeks blir det en annen dag. Er så og si ferdig med julegavene, så sier meg i rute til jul :) Elsker advents- og juletiden :)

    Kjøkkenet kaller igjen... Ha en fin adventslørdag!

    Klem fra Elin

    SvarSlett
  2. Så godt å høre sånn orntlig fra deg Elin! supergod er du!! selvsagt hadde du fått kaffe!!! ...skulle igrunn ha bakt brød jeg også.. eller rundstkker. kjekt å ta med seg en på jobb hver dag..

    julevaska har jeg ikke sjenket en tanke engang!!
    Er ekstremt rolig på det feltet der - hehehe

    Sofakroken kaller!! har nemlig vært på 100 min middels spinn!!! en kaffekopp og 2 krummkaker hadde passet nå!

    SvarSlett
  3. Så herlig julebakst.

    Dagene går og jeg har ikke bakt en smule ennå. Det blir nok risboller og sandnøtter her. Må lage det som spises, selvom jentene elsker krumkaker.

    Hyggelig at du tittet innom butikken i dag. Som vanlig er det travelt hos oss.

    Klem Mona C

    PS Ha en fin søndag, selvom jeg savner å gå på fotballkamp.

    SvarSlett

Ille koslig hvis du legger igjen en hilsning til meg..